META ÜLÉS: ÉLŐ KÖZVETÍTÉS

Kedves META Tagok és Érdeklődők!

iPhone_LSE_META_660x400A múlt hét folyamán a META Facebook oldalán megtörtént az első élő közvetítés, amikor a London School of Economics International Health Policy Conference rendezvényéről jelentkeztünk be. Csanádi Marcell előadását azóta több, mint háromszázan tekintették meg és közel ezer elérést produkált.

Ennek a közvetítésnek a sikerén felbuzdulva a META elnöksége úgy határozott, hogy a jövőben egyes META üléseket élő közvetítés formájában elérhetővé tesz a társaság Facebook oldalán. Az elnökség célja ezzel, hogy lehetőséget nyújtson a vidéki tagoknak és minden érdeklődőnek, akik valamiért nem tudnak személyesen részt venni az üléseken, hogy az élő közvetítésen keresztül megtekinthessék az előadásokat.

Marcell az ISPOR Hungary Student Chapter tagja, az OGYÉI Technológia-értékelő Főosztály szerepéről végzett kutatását adta elő a London School of Economics  egészségpolitika fókuszú konferenciáján. Ha lemaradtak az élő közvetítésről alább olvashatják az előadás absztraktját, aki pedig kedvet érez hozzá, megtekintheti a felvételt is:


Marcell Csanádi – HTA in Hungary: how much does it matter?
(Olga Löblová, Piotr Ozierański, András Harsányi, Zoltán Kaló, Martin McKee, Lawrence King)


This paper examines health technology assessment’s (HTA) institutional context, impact and associated benefits and costs in Hungary within public reimbursement procedures. We focus on the HTA Department, established in 2004 to evaluate health technologies and support reimbursement policy of the National Health Insurance Fund (NHIF). We conducted 26 in-depth, semi-structured interviews with purposively sampled representatives of manufacturer companies, consultancies preparing HTA submissions, HTA Department, NHIF, Ministry of Health, academia and patient organizations.

We found that, first, while in some areas the HTA Department fulfilled its intended formal role in supporting evidence-based policymaking, it faced several major institutional constraints, including limited transparency and insufficient consultation with experts and manufacturers. Second, the perceived influence of the Department on reimbursement process was limited, as indicated by its inferior position in relationships with NHIF and health policymakers. third, the HTA Department had a positive impact on the development of broader HTA system in Hungary, constituting an infrastructure of evidence-based policymaking. While costs and benefits of such system were difficult to quantify, there was strong scepticism as to whether it represented “good value for money”. our findings suggest the need for immediate improvements of the transparency of HTA and drug reimbursement process in Hungary.